Elämäntapa

Vatsaa hemmotteleva elämäntapa

Vatsan hyvinvoinnilla on suuri vaikutus meihin. Kun vatsa on turvonnut tai puristettu, ilmavaivat, sinun on mentävä alvarillesi vessassa tai sitä ei ole melkein koskaan, on erittäin epämukava olo. Suolistolla on monia tärkeitä tehtäviä; Se esimerkiksi huolehtii ravinteiden imeytymisestä, erittää hormoneja ja on tärkeä osa vastustuskykyä. Hyvinvoiva vatsa tekee tehtävänsä huomaamattomasti. Vatsasi hyvinvointiin kannattaa siis panostaa!

Ruokailutottumukset

Ruokailutottumukset

Tietysti vatsan hyvinvoinnille on tärkeää mitä syödään. Sillä on kuitenkin paljon merkitystä, miten ja milloin syödään.Ateriarytmi ja lautaskuvio ovat hyviä ohjeita myös vatsan hyvinvoinnille. Säännöllisesti syödyt kasvispainoiset ja kohtuullisen kokoiset ateriat pitävät energiatasot paikoillaan. Ne säästävät vatsan nälänhädältä ja toisaalta vuotavien aterioiden aiheuttamalta mahalaukulta.

Ateriarytmisi mukaisesti tulee välttää raskaita ja suuria ilta-aterioita. Yöllä suolen toiminta hidastuu ja ruoansulatus ei toimi tehokkaasti levon aikana. Näin ollen suuri myöhäinen ateria voi aiheuttaa närästystä tai vatsakramppeja. Kevyt iltapala on hyvä valinta.

Oikea pureskelu helpottaa vatsan toimintaa. Ruoansulatus alkaa suussa, syljen mukana erittyvät ruoansulatusentsyymit ja riittävä pureskelu helpottavat ruoan käsittelyä mahassa. Hotkiessa entsyymien vaikutus ei kestä kauan ja suuret ruokapalat ryntäävät mahalaukkuun. Ylimääräinen ilma voi myös päästä vatsaan kuuman ilman mukana. Syö siis rauhassa ja pureskelu ajan kanssa, siitä tykkää niin vatsa, ruokaseura kuin mielikin.
Syömäsi ruoan lisäksi on tärkeää, että vatsasi syö riittävästi nesteitä. Kuitupitoisen ruoan seurauksena vettä tulisi juoda 1-1,5 litraa päivässä.

Nukkua

Hyvät yöunet on terveellisen elämän kulmakivi. Hyvin nukutun yön jälkeen sinulla on energiaa tehdä terveellisiä ruokavalintoja ja syödä hyvin. Liian vähäinen tai huono uni lisää ruokahalua, ja väsyneenä on helppo antaa periksi himolle ja muille tunnelmille, jolloin ruokailutottumukset eivät välttämättä ole vatsaystävällisimpiä.

Harjoittele

Liikunta ei vain auta estämään ylimääräisiä kiloja (jotka usein edistävät vatsaoireiden pahenemista), vaan myös tukee suolen toimintaa. Harjoittelun lisäksi kannattaa muistaa myös liikunta! Kulje portaita hissin sijaan ja jätä auto parkkipaikan kaukaisimpaan nurkkaan. Töitä tehdessä kannattaa työskennellä seisomisen ja riittävän seisonta- ja kävelytauon välillä, jatkuva istuminen voi aiheuttaa vatsakipuja. Liikunta tehostaa suolen toimintaa ja vahvistaa syviä lihaksia, mikä helpottaa wc-käyntiä.

Stressi

Stressi

Keskushermosto ja suolisto liittyvät läheisesti toisiinsa, ja ruoansulatuskanava on herkkä kokemallemme paineelle ja stressille. Stressi aiheuttaa monia vatsavaivoja tai pahentaa oireita.
Suolisto on herkkä elin, joka nauttii stressittömästä elämästä, terveellisestä syömisestä, riittävästä unesta ja liikunnasta. Joten terveelliset elämäntavat sinulle hemmottelevat myös vatsaasi!

Leave a Comment

Your email address will not be published.